Tsjechie-Brno - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Stefan en Michelle - WaarBenJij.nu Tsjechie-Brno - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Stefan en Michelle - WaarBenJij.nu

Tsjechie-Brno

Door: Michelle en Stefan

Blijf op de hoogte en volg Stefan en Michelle

14 Augustus 2005 | Nederland, Amsterdam

Hallo Iedereen!

Hier weer een nieuw berichtje vanuit het zonnige tsjechie. (excuses als er wat letters door elkaar staan, maar de toetsenborden zijn hier op sommige punten anders... :x, zo staat de z onder de z en andersom)

Banska Bystrica
Ik zal het verhaal verder vertellen vanaf Liptovsky Mikulas. Na twee erg natte dagen in Liptovskz wilde we graag door naar het volgende plaatsje. s'Morgens vroeg vertrokken naar Banska Bystrica. Vanuit het station zijn we gelijk naar het vvv kantoor gelopen, die midden op een mooi en gezellig pleintje lag. In Liptovsky hadden we een boekje gekregen bij het vvv kantoor met allemaal luxe hotels voor weinig geld (met sauna en dat soort dingen, en dat leek ons wel wat), alleen hadden ze zo'n boekje natuurlijk niet. Gelukkig kon de mevrouw ons wel wat foldertjes geven, en kregen we een adres en een routebeschrijving van een hostel/hotel. Na een vol hotel van een foldertje te hebben bekeken besloten we naar het hostel te gaan. Dat bleek in een conservatorium te zitten! Erg grappig, als je lang het gebouw liep allemaal klassieke muziek, en overal mooie kunstbeelden. De kamer daar was mooi groot, met bij onze kamer een douche en een toilet. Na onze tassen gedropt te hebben besloten we het stadje in te gaan. Het weer was toen nog lekker, dus hebben we wat winkeltjes bezocht, en de mooie gebouwen gefotografeerd. Tijdens het winkelen kwamen we de ringetjes tegen die we de dag erna gekocht hebben. Ondertussen was het buiten al gaan regenen, We konden niet echt veel meer dan terug naar het hotel, waar we een lekker soepie hebben gegeten. Met op de achtergrond de regen en onweersbuien. De volgende dag was het weer gelukkig weer opgeklaart. We wilden graag gaan paragliden, in eerste instantie in Liptovsky, maar door het slechte weer konden we dat misschien ook wel in in de buurt van Banska doen. Weer naar het vvv, info gevraagd, met een telefoonnummer, en ook voor als het niet zou kunnen wat informatie over paardrijden in de bergen. De man van het paragliden zou engels spreken zeiden ze op het vvv kantoor... het enige wat hij kon uitbrengen in het engels was: NO ENGLISH :( Dus dat ging niet door. We besloten maar eerst naar het station te gaan om de reservering voor de volgende dag te maken naar Budapest, en daarna op zoek te gaan naar paarden. De reservering voor 2 personen was welgeteld 0,78 euro, maar na veel wikken en wegen toch maar besloten het geld ervoor neer te leggen...
Daarna op zoek naar het paardreiden, heel de stad doorkruist, om vervolgens bij een leeg hek te staan... het cafe ertegenover ging pas om ě uur open, en het was iets van half 1, dus wij terug en richting een supermarkt om een broodje te kopen. Om half 3 waren we weer terug, maar er was nog steeds geen leven te bekennen. Navraag in het cafe leverde op dat het al een tijd stil was bij de paarden, en dat we dus een halve dag kwijt waren, en we nog steeds niets gedaan hadden. Terug naar het centrum en daar de ringen gekocht. Verder nog wat rondgedwarrelt, en daarna weer naar de klassieke muziek gaan luisteren in het hostel.

Budapest
De volgende dag met die dure reservering op zak richting Budapest. Met wat vertraging kwamen we om half 4 aan in budapest om vervolgens 2,5 uur rond te dwalen in deze megagrote stad. Het is er echt GIGAGANTISCH groot. Na een half uur dwalen een stadskaart aangeschaft (we hadden er zelf 1, maar die was gekopieert, en zonder straatnamen) die uitgevouwen ongeveer 2 bij 2 meter was :s. We hadden wat hostels van te voren opgezocht op internet, dus we wisten in ieder geval waar we naar toe moesten lopen nu. Na een stuk of 3 hostels af te hebben gelopen vonden we er dan eentje die wel vrij was. We hadden het inmiddels flink gehad, met die grote tas op je rug door de stad lopen. Wat bleek, er was een festival in de stad (grootste oplucht festival van europa of iets dergelijks), dus zat de stad bomvol. We hadden uiteindelijk een hostel bij een oud vrouwtje op de 4e verdieping van een soort appartementen complex. Het zag er allemaal een beetje spookachtig uit (met een krakkemikkige lift en zwarte gegraveerde stenen). Het kon ons niet veel schelen, want we hadden nog niet gegeten die dag, en waren doodop van het lopen door de stad. We besloten richting centrum te lopen en wat te gaan eten. Na het eten hebben we de mooie gebouwen van de stad bekeken en heel de stad lopend doorkruist... dat werden blaren. Uiteindelijk, na een drankje op het terras om de hoek, in coma geraakt op bed, om daar de volgende dag vroeg wakker te worden.
We wilden graag naar het gallert, dat is een groot termen bad, met natuurlijk bronwater. Na een wandeling van 50 minuten heerlijk in het water spatteren. Het bad gedeelte zit bij een groot luxe hotel, en het was erg leuk om daar binnen te zijn. Je kon er gemasseert worden, ze hadden sauna's enzovoort enzovoort. Na de gehele ochtend heerlijk genoten te hebben besloten we van wat mooie uitkijk plekken over budapest uit te kijken. Het weer was deze afgelopen twee dagen geweldig, graad of 25 in de schaduw, en strak blauw! Het uitzicht over de stad was erg mooi, je kon alle gebouwen gemakkelijk zien en natuurlijk fotograferen. 's Middags nog bij de St. Stefanus baseliek (of zoiets) wezen kijken, en na het eten nog bij het heldenplein geweest. Omdat we het verder wel een beetje gezien hadden zijn we de volgende dag naar Brno gegaan, vanwaar ik dit nu ook typ. Erg leuk hier, want er is een soort festival aan de gang, met allemaal mensen in folklore, en allemaal gevechten met kanonnen die worden nagespeelt. Vandaag zijn we naar het meer van Brno geweest, waar we een beetje hebben rondgekeutelt, en war hebben gedronken(apart trouwens, colabier...). Morgen proberen mountainbikes te huren en een daagje te gaan fietsen. Zo, jullie zijn weer helemaal bijgepraat, ik duik nog even de supermarkt in voor wat fruit, en daarna ga ik Mies wakker maken...die was doodop net.

Veel liefs van ons!!
Stefan en Michelle

(owjah, sorry voor eventuele spel en grammaticafouten, zal aan het toetsenbord liggen... :p)

• 14 Augustus 2005 - 15:02

Naatje:

Klinkt allemaal weer erg leuk!! Jullie beleven genoeg, heerlijk!! Geniet er nog even van en tot gauw! En ja, colabier smaakt apart maar is zoooo lekker;) Spreekt een ervaren colabier drinkster:P xxx

• 14 Augustus 2005 - 17:19

Sis:

colabier? Hm, klinkt als het samenvoegen van 2 mooie dingen. Ik duik de koelkast in!

Veel plezier nog en die typfouten vallen wel mee hoor ;)

• 15 Augustus 2005 - 12:48

Oma John:

Heerlijk om weer van jullie te horen, het blijft voor mij (mee-)genieten van alles wat jullie zien en ervaren. Bijna jammer dat jullie straks weer naar huis moeten, maar met een beetje moeite kun jullie misschien nog een boeiend verslag over Dordt maken als afsluiting?
    Nog heel veel plezier en tot binnen niet al te lang!

Lieve groeten en kom vooral veilig thuis.

• 15 Augustus 2005 - 13:26

Michelle:

Hoi oma,

Alle verslagen behälve de laatste, hierboven, heb ik geschreven. De laatste heeft Stefan geschreven toen ik lag te pitten.
    Lief aanbod, zal zo langs de vvv gaan om het duurste restaurant na te vragen... Neehoor, Tsjechie is gelukkig minder duur dan Budapest.
    En het Gellert is het beroemdste Thermenbad van Budapest, zoek maar op google.

Groetjes!
    Michelle en Stefan

• 16 Augustus 2005 - 07:37

Mam:

Wat hebben jullie een topvakantie..., we leven hier met jullie mee en genieten van de verhalen. Hier is volgens het nieuws op tv de zomer begonnen, Erwin krol vroeg aan de weerman of de zomer één, twéé, of drie dagen ging duren, het schijnt toch nog te gebeuren dat het kwik hier twee dagen boven de 20 graden uitkomt. De zon schijnt vandaag zowaar alleen is het zaterdag alweer afgelopen met de zomer. Nou Stefan, jij schrijft ook heel grappig hoor en ik kan me voorstellen dat het lastig typen is met zo'n z onder de z!

• 17 Augustus 2005 - 19:21

Stefan:

Hihi, sorry Mam, ik bedoelde dus dat de z onder de y zat, en de y onder de z zat. Maar ik ging dus al de fout in :s