Ons eerste verslagje - Reisverslag uit Krąków, Polen van Stefan en Michelle - WaarBenJij.nu Ons eerste verslagje - Reisverslag uit Krąków, Polen van Stefan en Michelle - WaarBenJij.nu

Ons eerste verslagje

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Stefan en Michelle

03 Augustus 2005 | Polen, Krąków

Hallo vriendjes en familie!

Vandaag dan voor het eerst een berichtje op onze site. We hebben een goede reis gehad, naar omstandigheden. We zijn pas laat in Zielona Gora aangekomen, omdat er meerdere treinen vertraging hadden en we daarom onze aansluitingen hebben gemist. Maar rond half 11 waren we dan in Zielona Gora, doodmoe van de lange reis. Gelukkig vonden we meteen een plattegrond van de stad en hadden we een beschrijving van een hostel. Maar het was nummer 58 en die was niet te vinden. We vroegen 2 polen, een stel van onze leeftijd om hulp. Zij begrepen ons amper, maar ze wildn ons heel graag helpen. Ze dachten het gevonden te hebben, een groot donker gebouw achter een dicht hek. Hoewel wij dachten dat dat het niet kon zijn, klom het meisje over het hek en ging het uitzoeken. Ze kwam terug met een poolse vrouw, aan wie ze had uitgelegd dat we wilden overnachten. Nou, met handen enb voeten taal is dat in orde gekomen. We hebben daar voor 5,60 euro pp overnacht, in een schoon groot hostel, helemaal voor ons zelf.
Zielona Gora is een mooie, sfeervolle stad. Het is er heel erg schoon, ook op gebied van sanitair. Ze vinden het onderhoud van straten en groenvoorzieningen heel erg belangrijk. Er waren mooie, decorachtige huizen in lieve kleurtjes en mooie kerkjes. Verder mooie pleintjes met fonteinen en leuke laantjes. We hebben er heerlijk rondgelopen en ook heel goedkoop kunnen eten (voor 3,60 euro had je een hoofdgerecht).
Gisteren dan naar Krakow gegaan, we hadden een lange rit, mede omdat stefan een station eerder uitstapte dan de bedoeling, waardoor we alle verdere aansluitingen miste, en een paar uur later aankwamen (frustrerende was dat we maar 7 minuten later zouden moeten uitstappen) Geeft verder niks hoor steef, we hebben lekker in 't zonnetje gezeten.
Op Poznan hebben we ons weer een breuk gelachen (was een tussenstation) omdat we daar bij een luxe banketbakkerij op het station 5 broodjes kochten en wlgeteld 3,58 zloty kwijt waren (dat is nog niet eens 1 euro) de broodjes waren erg lekker, typisch poolse ronde broodjes met een gat, een kaas uien broodje en een zoet broodje met een soort vulling. Op Poznan werden we alweer meteen goed geholpen door omstanders.
Wie denkt dat de polen hier stug zijn heeft het verkeerd, ze zijn heel beleefd en sociaal en ze doen echt hun best om je zo goed mogelijk te helpen. Ze lopen zo met je mee als je vraagt waar iets is, of ze halen er andere mensen bij om ons beter te kunnen helpen. Allemaal erg bemoedigend.
Gisteravond dan in Krakow aangekomen. Hoewel ik mezelf had voorgehouden niet op een aanbod van een propper in te gaan (meestal is het bullshit wat ze zeggen) hebben we het toch gedaan. We zijn met een busje naar een hostel gereden en hebben daar onze tassen gedumpt. Daarna zijn we krakow ingegaan. Wauw, wat is het hier mooi! Ook zonde dat we nu binnen zitten, er is zoveel moois te zien hier!! Een prachtig plein met prachtige kerken en panden, koetsen die af en aan rijden, ze hebben hier ook fietstaxi's! We hebben op een terras een pools biertje gedronken, wat echt heel erg lekker was (niet bitter) maar we waren zowat meteen zat, omdat we nog niks ophadden. Van alle terassen die we zagen kozen wij de duurste (per ongeluk) want 7 zloty is duur voor een biertje (is 1,75 euro).
Daarna hebben we ons tegoed gedaan aan een bak kipnuggets, waar we 3 bakken saus bijkregen (gul hier!) en weer was het om te gillen zo goedkoop: nog geen 4 euro voor 20 nuggets.
Straks gaan we naar de joodse wijk, wat erg mooi schijnt te zijn. Vanmorgen zijn we alweervroeg opgestaan om naar een ander hostel te verhuizen (deze was relatief duur en niet echt gezellig). Waar we nu zitten ziet er veel gezelliger uit. We slapen vanavond voor het eerst in een dorm (slaapzaal). Morgen zijn we van plan in een kathedraal te overnachten: een hostel gerund door nonnen. Over nonnen gesproken, mensen zijn hier erg gelovig en je ziet hier veel nonnen. Gister zat er eentje bij ons in de trein, tegenover ons. Heel vroom bewoog ze, en ze las de bijbel. Des te meliger was het toen ze haar fles sprite uit d't tas pakte en die aan d'r mond zette.
Nou ik geloof dat ik het meeste wel heb opgeschreven. We hebben een kleine wijziging in onze planning gemaakt. We gaan in Hongarije nu alleen nog naar Budapest, slaan dus Veszprem over, en blijven daardoor een nachtje extra in Krakow en Liptovsky Mikulas. In Praag blijven we waarschijnlijk ook 3 dagen. Morgen gaan we naar Auswitsch, we moeten nog even kijken hoe en hoelaat, maar we gaan in ieder geval.
Nou, tot zover een verslagje vanuit het zonovergoten Polen (want dat is het! We zijn al lekker bruin en rood!) en nog een vraagje aan mama; wat is je mobiele nummer? We hebben alleen die van Kees! Je kan reageren door een berichtje bij ' reageren' te zetten.

Liefs van ons, Michelle en Stefan

ps. We zijn tot nu toe nog helemaal dol op elkaar, hebben nog geen ruzie of wat dan ook gehad!

• 03 Augustus 2005 - 10:03

Mies:

Oh mam, krijg net je berichtje, ik heb je nummer al!!

• 03 Augustus 2005 - 12:04

Sis:

Poeh, nog niet zolang weg en al veel gezien en gedaan! Geweldig mooie steden in die richting, ik denk dat jullie Praag ook geweldig gaan vinden.

• 03 Augustus 2005 - 12:49

Leentjuh!!:

Krakow is gaaf hey heb het er oook naar mijn zin gehad. Ja grappig hey die nonnentjes haha heb me ook een breuk gelachen :p

Auswitz is ook erg indrukwekkend.

Krijgen jullie ook steeds zure rode kool bij je eten haha is wel heerlijk maar apart omdat overal bij te krijgen

nou dit was het weer nog veel plezier
    xxx

• 03 Augustus 2005 - 14:35

Moos:

HAI!

Nou echt super! Leuk hoor die verhalen, ben benieuwd naar de rest.. ik had trouwens een Heeele andere mening over Polen..ik was naar Praag geweest namelijk, maar ben benieuwd!
    De kop is er bij mijn tentamenwe(e)k(en) eraf, vandaag de eerste gehad en ging zoals gewoonlijk wel..;)
    Nou tot snel liefs Mo

• 04 Augustus 2005 - 16:24

Naatje:

He mies en steef! leuk om de verhalen te lezen!! geniet van het interrailen, en pas op--> het is verslavend!! have fun en voorzichtig!! doeiii xxx

• 07 Augustus 2005 - 09:12

Oma John:

Hallo lieve vakantievierders,
    Ik geniet enorm van je grandioze verslag(en)en krijg het gevoel dat ik beetje met jullie meereis.
    Dikke knuffel en nog veel plezier!
    Oma

• 07 Augustus 2005 - 10:46

Puntje:

Leuk verhaal om zo te lezen! Krijg bijna zelf zin om er heen te gaan :)

• 07 Augustus 2005 - 14:31

Kees & Aimee:

2e poging om een reactie te geven (de eerste is kennerlijk mislukt...)
    We zijn blij dat jullie het enorm naar jullie zin hebben met dit avontuur. Jullie verslag is heel leuk geschreven en we hopen op meer....
    Kusjes van Aimee, Kees & Bob (en een knuffel van Pippie en Pluk)