Plovdiv-Kalofer - Reisverslag uit Kalofer, Bulgarije van Stefan en Michelle - WaarBenJij.nu Plovdiv-Kalofer - Reisverslag uit Kalofer, Bulgarije van Stefan en Michelle - WaarBenJij.nu

Plovdiv-Kalofer

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Stefan en Michelle

24 Augustus 2007 | Bulgarije, Kalofer

Hallo iedereen!

Kijk ik vol spanning naar m'n reacties.... NIKS! Valt me wel weer een beetje tegen. Zijn jullie massaal afgehaakt na het laatste bericht? Ik begreep dat mama niet kon reageren, neem aan dat dat voor meer van jullie geldt.
Nouja, ik hoop maar dat ik het niet voor niets typ, en dat jullie snel weer kunnen reageren.
We zijn nu in Kalofer, waar we 3 nachten slapen, normaal maar 2 in elke plek (of soms maar 1). De dag van aankomst liepen we eigenlijk per toeval de vvv binnen. Van de buitenkant was het helemaal niet te zien en het staat nergens aangegeven, we waren ook eigenlijk op zoek naar iets anders, maar een vvv, die eerste die we vonden die open was, is natuurlijk helemaal makkelijk.
Daar werkte een amerikaan, dus engels spreken was een eitje, en alles kon makkelijk vertaald en begrepen worden. Hij belde een accommodatie voor ons, een mooie kamer met balkon aan de rand van het stadje. Ook informeerden we wat er te doen was, welke wandelingen er gemaakt konden worden, welk tentje het beste was en later ook of paardrijden mogelijk was.
We besloten 3 dagen te blijven omdat je hier goed kon wandelen en omdat we ook een dag wilden paardrijden, dat leek ons wel tof.
Op aanraden van de Amerikaan gingen we eten bij het door hem aangewezen restaurantje. Ik wilde graag witte wijn bij m'n eten, maar hier staan altijd alleen de prijzen van hele flessen, dus wist ik niet of ik ook een glas of karaf kon nemen. Toevallig (we weten niet of dit toeval was of niet) was daar de andere medewerker van het vvv die we die middag al twee keer tegen waren gekomen. Hij kwam direct op ons af en ging ons helpen met de bestelling en de wijn. Hij zei dat de duurste wijn het beste was, dat die echt heel erg lekker was, en dat de andere wel goedkoper waren, maar ook niet echt lekker. En je kon alleen maar een fles bestellen. Dus besloot stefan ter plekke mee te drinken en bestelden we de meest dure wijn van de kaart van (jawel leontine!) 10 hele leva's: 5 euro. En inderdaad, hij was echt heel erg lekker.
Ik wilde graag olijven (maslini) maar die hadden ze niet. De vvv'er ging toen even weg om die wijn te regelen en kwam terug met de mededeling dat de gastvrouw wel olijven voor me wilden gaan opsnorren. Kijk, dat is service.
Het eten was verder erg lekker, behalve het vlees, dat viel een beetje tegen, maar we hadden het desondanks geweldig naar ons zin. Het werd helemaal leuk toen de hele stroom in de hele omgeving er af viel en we in totale duisternis gehuld waren. Al gauw kwam de gastvrouw iedereen kaarsjes brengen en was de sfeer weer op en top.
De man van het vvv was trouwens ook nog naar ons toe gekomen om het paardrijden rond te maken voor vrijdag, dus dat stond ook vast.
De volgende dag gingen we vroeg op om te wandelen in het balkan gebergte. We zijn eerst nog even over de markt gelopen die voor onze deur was. Erg leuk dat ze hier alles nog met weegschalen en gewichtjes doen. Voordat we bij de bergen waren, waren we alweer 1,5 uur verder, want je moest er heen lopen, en er ging verder niks naar toe. We hadden onze zwemkleding onder onze kleren aangetrokken omdat die amerikaan had gezegd dat je ergens van de rotsen in het water kon springen. We kwamen aan bij de ecotrail, die over ladders en bruggetjes gaat, erg leuk, maar ook erg snel weer uitgelopen. Omdat we zo snel klaar waren, besloten we nog een stuk groene route te doen en daarna terug te lopen over een stuk bruin en een stuk blauw, dat moest ongeveer even lang zijn als die hele ecotrail die we ervoor hadden gedaan, als je keek naar de lengte van de lijntjes op de kaart.
HELAAS viel dat zwaar tegen. Die groene route liep alleen maar steil omhoog, en je zag eigenlijk vrij weinig. Eerst alleen maar bos, en daarna juist een open heide, waar de hitte niet te stuiten was. Echt waar, in die hitte is bijna elke activiteit te zwaar. Eindelijk vonden we dan het bruine pad, en toen waren we wel redelijk snel beneden, maar ik ben waarschijnlijk met mijn kuiten langs struikjes en plantjes gegaan waar ik allergisch voor ben, want nu zitten er allemaal rode bultjes op die vooral heel zeer doen in de zon. Ik kon het gistermiddag wel uitkrijsen tijdens het teruglopen, zo'n pijn deed het. Het voelt precies alsof iemand een vlammetje bij je kuiten houd, maar je je benen er niet vandaan kan trekken.
In het hotel heb ik heel voorzichtig gedoucht en daarna m'n kuiten heel dik ingesmeerd met die vaseline aloe vera spul die ik van jou (mama) voor m'n verjaardag heb gekregen, werkt perfect.
Die avond werd ik alleen helemaal niet goed, en ik was echt bang dat ik weer zo ziek als vorig jaar zou worden. Ik heb de hele avond heel stil op bed gelegen, omdat ik bang was om over te geven als ik me zou bewegen. Waarschijnlijk kwam dat gewoon door de hitte die middag. Stefan heeft toen soep gekocht en beneden bij de hotelvrouw gevraagd of hij het klaar mocht maken. Die vrouw is toen de soep gaan maken en heeft het later bij ons boven gebracht. Rara, wie zat er beneden bij die familie? Jawel, de man van het vvv kantoor. Toeval? Wij vragen het ons af.
De soep hield ik gelukkig binnen en daarna voelde ik me iets beter. We zijn daarna vroeg gaan slapen met goede hoop op morgen, hoewel ik vreesde dat het paardrijden niet door kon gaan.
Gelukkig, het lot wilde dat ik me beter voelde, en was mijn misselijkheid weg vannochtend. We zijn toen op pad gegaan richting de manege, dat 7 kilometer lopen was. We waren nog maar net het dorp uit toen er zo'n paard en wagen langs kwam. We hebben toen gevraagd of we met hem mee mochten rijden, en uiteraard mocht dat. Dat scheelde lopen zeg, we hebben meer dan een half uur in de kar gezeten en gelukkig gaat die niet zo snel, anders waren we er veel te vroeg. Ik 'moest' van de man naast hem gaan zitten, en na een beetje miscommunicatie begreep ik dat hij wilde weten waar we vandaan kwamen: hollancia of hollandia dus. Dat vond ie volgens mij schitterend, want langs elke voorbijganger hield ie even halt, wees hij op mij en brabbelde hij iets over hollandia. De blikken gingen altijd vooral mijn kant op, alsof ik een prijs was die hij in de wacht had gesleept, heel grappig.
Uiteindelijk waren we nog een uur te vroeg, maar we hebben bij de manege kunnen zitten. Om kwart voor 11 ofzo kwam cowboy billy met zo'n 7 paarden naar beneden draven, een heel leuk gezicht. Hij zadelde er drie op, wij waren dus de enigen die mee zouden gaan. Er waren twee bruine paarden, een merrie en een hengst, en een schimmelhengst. De cowboy, volgens mij heette hij Pedro, zat op de merrie, die heel erg fel en eigenwijs was. Ik klom op de merrie, omdat die het kleinst leek en het makst. Stefan koos de andere bruine. Allemaal erg mooie paarden, hoewel die van mij een beetje bejaard was. Volgens mij was dat eigenlijk Pedro's paard. Ik ben de namen van de paarden helaas kwijt, die van mij heette iets van soptjoei ofzo.
De paarden waren aan elkaar gebonden, wat denk ik maar goed is ook, anders waren we allebei een andere kant op gelopen. Het voelt echt heel machtig om op zo'n beest te zitten. Het idee dat er iets levends onder je zit dat jou die bergen in trekt vind ik wel een machtig idee. Het gaat wel erg heen en weer, en je schuift best veel in je zadel, waaroor steef en ik allebei last hebben van ons stuitje nu.
Pedro (ik noem het voor het gemak maar zo) nam ons gedeeltelijk over dezelfde route (die beruchte groene) als gister, maar nu konden we pas van de omgeving genieten en ging het veel sneller. De omgeving was echt prachtig, en om daar op een paard doorheen te lopen, je voelt je echt een prinses (en stefan een koning). Na dik 2,5 uur te hebben gereden waren we weer terug, en toen hadden we het ook wel een klein beetje gehad, omdat we echt last hadden van ons stuitje (en stefan van zijn nek en rug, vraag me niet hoe hij DAT voor elkaar heeft gekregen).
De terugweg moesten we helaas zelf lopen, we kwamen geen kar meer tegen, maar dat gaf niet. Het was toen zo heet dat je zelf geen schaduw meer had en er bijna nergens schaduw te vinden was dus. Maar we waren sneller terug dan we dachten.
We hebben toen even lekker een salade gegeten en zijn toen gaan douchen en dutten, want de ouwetjes waren moe van deze avonturen.
Straks gaan we weer lekker uit eten, ik heb er weer zin in. Morgen gaan we door naar Triavna, ben beniewd hoe die stad zal zijn. We zijn nu wel dik over de helft van de vakantie, maar hebben toch nog ruim een week, heerlijk!
Weet je dat ze hier geen wc papier in de wc gooien, maar in de afvalemmers ernaast? Daar kwamen wij ook pas na 3 verstopte wc's achter...
Ik weet nu even zo snel geen typische dingetjes meer, ik weet ze altijd weer als ik ze tegenkom, maar dan kan ik ze niet opschrijven.
Nou, ik hoop dat jullie kans zien om te reageren, ik ben benieuwd hoe het daar gaat. Hebben zich nog wereldrampen voltrokken daar?
Heel veel liefs en tot snel,

Mies en steef

  • 24 Augustus 2007 - 17:07

    Leentje:

    zo ben de eerste! jippie dus ik voel me de volgende keer niet meer aangesproken haha :P
    Gaaf dat jullie t zo naar jullie zin hebben vooral dat paardrijden lijkt me super! Leuk ook die gastvrijheid daar dat zie je niet meer vaak...
    Hier is alles prima geen wereldrampen geweest volgens mij behalve dat jullie allevier weg zijn met dordt op je bord daar gaat onze traditie haha
    Nou nog een fijne week en tot snel
    Liefs annaleen

  • 24 Augustus 2007 - 17:30

    Test:

    just testing .....

  • 24 Augustus 2007 - 17:59

    Kees:

    Jaaaah, hij doettut weer. Sorry hoor Michelle, maar de server is een tijdje uit de lucht geweest. We konden je verhaal wel lezen, en ook een reactie intypen ging prima, maar bij het plaatsen ging steeds e.e.a. fout. Ik neem aan dat de server die de reactie verwerkt in de website tijdelijk niet werkte... Dat gold dus voor iedereen.

    Het verhaal van de bergwandeling (bij Bansko) was overigens spannend en herkenbaar. Weet je nog in Zwitserland, als een wandeling voor 4 uur staat aangegeven, duurt ie in werkelijkheid 6 uur. Kennelijk lopen Nederlanders niet zo snel... En in de bergen kan altijd het weer onverwacht omslaan. Ik ben wel jaloers naar je belevenissen. Bergwandelingen kunnen zo heerlijk zijn.
    Bulgarije is dus een prima vakantieland begrijp ik. Laatst was er ook een bulgaarse "official" op tv die vertelde dat hij het toerisme in zijn land fors wil aanwakkeren. Er zal dus veel geinvesteerd gaan worden, vooral rond de Zwarte zee. Dat sommige mensen je proberen af te zetten, moet je ze maar vergeven. Ze proberen gewoon een boterham bijeen te sprokkelen, ze hebben het niet zo breed daar. Het merendeel van de mensen lijkt mij best wel aardig, als ik zo je ervaringen lees.

    Dat van die afvalemmertjes naast de wc-pot weet ik nog uit Griekenland (25 jaar geleden). Ik vond het een smerig gezicht. Vreemd dat zo'n pot zich verslikt in wat papier, en niet in een knoepert van een bolus... Rare jongens die Grieken (toen), en de Bulgaren (nu). Zijn het ook nog eens van die hurk toiletten?

    Gisteren hebben we Mik weer gezien. Hij zat naast Pippy bij het huis te wachten toen we jullie landgoed op reden. Pippy kwam enthousiast naar ons toe rennen, en Mik rende even enthousiast... de bosjes in.... We konden hem niet meer overreden om z'n brokjes te eten. Maar het feit dat hij zo bij Pippy zat te wachten geeft aan dat hij toch bij het huis blijft rondscharrelen, en hij het prima met pippy kan vinden. Pippy oogde ook best tevreden en zag er ontspannen uit. Dat gaat dus best wel goed zo.

    Doe voorzichtig in die felle zon, en las voldoende rustperiodes in tussen al jullie avonturen.

    Groetjes van Kees

  • 24 Augustus 2007 - 19:15

    Leontine:

    Fijn dit berichtje komt dus voor de tweede keer. Ik schrijf net een heel lang bericht en bij het verzenden staakt hij gewoon. HEEL FIJN!!!
    Nog een keer dan.
    Ik was wel geschrokken van jullie laatste berichten over die wandeling (ik niet alleen denk ik). Volgende keer inderdaad maar iets beter voorbereiden, lijkt me niet geheel onverstandig.
    Leuk dat er nog zulke vriendelijke mensen op de wereld zijn he, geniet er nog maar even van want hier zul je ze niet zoveel tegenkomen (behalve als je mij tegenkomt natuurlijk).Paardrijden is leuk he, mama en ik hebben dat ook nog gedaan(niet samen hoor) toen we jong waren. Maar het blijft me altijd trekken het zijn zulke mooie dieren. En als je het maar lang genoeg doet (het paardrijden bedoel ik he) krijg je vanzelf eelt op je kont dan heb je daar ook geen last meer van (Stefan).
    Grappig het verschil in prijs van die wijn he? Jammer dat jullie er zondag nog niet zijn bij de BBQ bij mama en Kees. We zullen aan jullie denken hoor als we nog een hamburgertje pakken. Geniet nog maar lekker van jullie laatste week en we horen de verhalen wel als jullie terug zijn. Oh ja, bij jullie raakt de wc verstopt van het papier, bij ons in de vakantie raakte hij verstopt van iets heel anders Ik zeg niet wie de schuldige was of waren want dan krijg ik ruzie denk ik.
    Nou heel veel plezier nog.

    Groetjes John en Leontine

  • 25 Augustus 2007 - 00:30

    Erik:

    nog een keer dan hij is niet geplaatst. ik heb geen tijd om het hele verhaal te lezen omdat de bieb in 10 min. sluit. dus dan maar zo heh. hoe is het met jullie? met mij alles helemaal goed. ik hoop dat jullie nog ongeloofelijk veel plezier hebben en dat we elkaar snel weer eens in het ECHT kunnen spreken.

    groetjes Erik

  • 25 Augustus 2007 - 12:26

    Aimee:

    Hallo daar in het bloedhete Bulgarije, gelukkig doet de server her nu weer en kunnen jullie weer reacties ontvangen. Dus kan ik jullie nu alsnog op je donder geven dat jullie zo onvoorbereid het Piringebergte in zijn gegaan! Die wandeling had natuurlijk heel anders af kunnen lopen!!! Maar dat snappen jullie neem ik aan ook wel. Genoeg gepreek. Vroeger heb ik idd ook een blauwe maandag paardgereden en in het begin vond ik het heel leuk, totdat het paard waarop ik zat op hol sloeg en ik er bijna afgegooid werd, toen vond ik het wat minder, ik stond doodsangsten uit!
    Maarja, ook weer meegemaakt. Ik denk dat jij (michelle)weer bijna tegen een zonnesteek aanzat, daar kun je echt beroerd van worden. Neem genoeg rust en loop niet urenlang door die brandende hitte, en genoeg drinken hoor. Allemaal open deuren, ik weet het , maar toch.
    Echte wereldrampen zijn hier niet gebeurd maar ik weet niet of je het al gehoord hebt maar Jos Brink is overleden. Een maand geleden was er darmkanker bij hem vastgesteld en nu is hij dood. Gisteren begraven. En in zuid Europa zijn veel bosbranden, in Portugal en Italie en Griekenland zijn grote delen verwoest. Hebben jullie daar nog geen last van branden in Bulgarije? Het is bij jullie ook al zo lang erg heet.
    Morgen hebben we de bbq, we hebben al veel voorbereidingen getroffen en hebben er zin. Proberen trouwens al een poos om stefan zijn ouders te bereiken mar lukt niet, zou toch leuk zijn als ze ook konden komen. Gisteren was het hier lekker warm, 26 graden, nu schijnt de zon hier en is het ook warm, ik reken voor morgen op een graad of 22. Nou lieverds, hoor net van Kees dat jij weer beroerd bentvan de hitte Michelle (n.a.v. telefoontje van net over stereoapp.) Zorg goed voor jezelf, dit is echt extreem hoor die hitte, blijf nu maar uit de zon en neem je rust!!!!!
    Anders ga ik me hier alleen maar zorgen lopen maken om jullie en dat is ook niet de bedoeling.
    Nog een fijne laatste vakantie week, en tot de volgende mail.
    Dikke kussen vanuit dordrecht, xxxx
    Mam.



  • 25 Augustus 2007 - 20:48

    Ron En Marja:

    Hallo vakantiegangers!

    Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben! Zo te lezen waren jullie een soort VIP-gasten voor die man van de VVV. Zoveel persoonlijke begeleiding! Hoe gaat het het Steef van Grunsven? Is alles nog biefstuk? Misschien helpt een beetje van die zalf van Michelle wel Steef! Ron viert hier ook nog steeds vakantie, en Marja is er al weer aan toe na 1 week werken! (grapje) Omdat je vader toch nog zeeen van tijd heeft, is gisteren de Peus even in bad geweest! Je had hem onder een nogal drukbevolkte boom geparkeerd Steef, dus was hij blauw met witte stippen geworden. Maar hij glimt weer als een tierelier en we hebben hem omgereden naar de andere parkeerplaats om dit zo te houden. Gisteren(vrijdag) hebben we met Esther gewinkeld in Rotterdam. (Jan was samen met zijn vader de buitenboel aan het schilderen.) Vandaag zijn we naar Leiden geweest. Een leuke stad om te bekijken en een terrasje te pakken. Net klein Amsterdam met al die grachten. Het weer was ook prima, zo'n 25 graden en erg zonnig.
    Dat was gelijk de reden waarom Aimee ons niet te pakken kreeg, maar dat is inmiddels gelukt en ook wij gaan morgen barbequeen! Volgens de weermannen blijft het weer mooi, dus we zullen onder het genot van een drankje nog even aan jullie denken bij het omdraaien van de sate!
    Gelukkig gaat met Pip alles weer goed. Ze liep maandagmiddag behoorlijk mank, wilde niet op haar linkerachterpoot staan. 's Avonds was er niets veranderd, Marja mocht haar wel op schoot nemen, maar haar achterpoot inspecteren werd niet getolereerd. Omdat wij geen ervaring hebben met katten en niet de ernst van de zaak konden inschatten hebben we de hulp van Aimee ingeroepen. Gelukkig bleek het niet ernstig en liep ze toen Aimee dinsdag kwam al weer rond alsof er niets aan de had was geweest.
    Mochten we morgen tijdens een fietstochtje nog in de buurt van de Wieldrechtse Zeedijk komen, zullen we haar nog even een kroeltje geven namens jullie. Met Mik gaat dat vrees ik niet lukken! Die wacht gewoon op jullie!
    We wensen jullie weer veel plezier in de komende week, doe voorzichtig in de bergen en met teveel zon,

    Liefs en groetjes,

    Ron en Marja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bulgarije, Kalofer

Bulgarije

Recente Reisverslagen:

30 Augustus 2007

Veliko Turnovo-Sliven-Burgas

26 Augustus 2007

Kalofer-Kazanlak-Triavna-Veliko Turnovo

24 Augustus 2007

Plovdiv-Kalofer

21 Augustus 2007

Sandansky-Bansko-Dobrinishte-Septemvri-Plovdiv

17 Augustus 2007

Blagoevgrad-Melnik-Sandansky
Stefan en Michelle

We zijn al ruim 7,5 jaar samen, en hebben het erg leuk samen. Omdat we van reizen en actief vakantie vieren houden hebben we besloten met de backpack op vakantie te gaan. Dit hebben we nu al drie keer gedaan. De eerste keer hebben we geinterrailt door Polen, Slowakije, Hongarije en Tsjechië. Drie jaar terug zijn we drie weken rondgetrokken door Slowakije, twee jaar terug was dat Bulgarije. Dit jaar wordt het Montenegro en een stukje Albanië! Misschien nog een randje Macedonië, ligt er aan waar we zin in hebben!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 455
Totaal aantal bezoekers 82624

Voorgaande reizen:

14 Juli 2009 - 11 Augustus 2009

Montenegro en Albanië

10 Augustus 2007 - 02 September 2007

Bulgarije

13 Juli 2006 - 03 Augustus 2006

Slowakije

10 Juli 2005 - 11 Augustus 2005

Interrailen

Landen bezocht: