Wenen-Sofia-Blagoevgrad - Reisverslag uit Blagoevgrad, Bulgarije van Stefan en Michelle - WaarBenJij.nu Wenen-Sofia-Blagoevgrad - Reisverslag uit Blagoevgrad, Bulgarije van Stefan en Michelle - WaarBenJij.nu

Wenen-Sofia-Blagoevgrad

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Stefan en Michelle

13 Augustus 2007 | Bulgarije, Blagoevgrad

Hallo allemaal!

Nu pas ons eerste berichtje vanuit zonovergoten Bulgarije! Het gaat hier allemaal heel goed. We zitten momenteel in Blagoevgrad waar we vannochtend aan zijn gekomen met de trein.
Vrijdagochtend ging om 3.15 de wekker, en om 6.00 uur waren we op brussel airport. Het vliegveld is echt een stuk kleiner dan schiphol, en echt winkelen kon je er niet, beetje jammer.
Uiteindelijk vlogen we dan naar Wenen, dat ging allemaal heel snel, we kwamen zelfs een kwartier vroeger aan dan gepland.
In Wenen hebben we meteen de bagage geloosd en zijn we met de metro naar het centrum gegaan. Om iets van 12 uur waren we in hartje centrum, dus we hadden heerlijk nog de hele dag. Het weer was een beetje wisselvallig en erg winderig, maar verder prima. Wenen barst echt van de mooie gebouwen, dus je kan er heerlijk rondlopen en kijkt je ogen uit. Het is alleen wel erg duur. Het geld vloog echt onze portomonnee uit, en dat zijn wij (lees: ik) arme studentjes niet gewend! Maar het was maar 1 dagje.
Er was ook een enorm filmfestival in Wenen, met allemaal kraampjes die eten uit de hele wereld serveerden. Het was daar superdruk en echt heel gezellig. Er draaiden films met beroemde klassieke stukken, dat paste op dat moment echt heel goed bij de sfeer, heel romantisch!
We konden helaas niet te lang blijven, want we moesten die avond weer terug naar het vliegveld om onze bagage op te halen, want die stalling sloot om 23.30. Dus wij met de cat terug (een of andere dure snelle verbinding naar het vliegveld) en daar de bagage ophalen. Het was de bedoeling dat we daar zouden overnachten. Ik dacht, in een wereldstad als wenen kun je over het hele vliegveld wel bankjes, lounges en douches vinden. Nou, niet dus. We moesten de hele nacht met alle mensen van het hele vliegveld 2 metalen bankjes delen. We hebben dus niet geslapen en waren helemaal vergaard toen we 's ochtends wakker werden. We konden ook pas heel laat inchecken, en toen we dan eindelijk ingecheckt waren, zagen we dat er achter de douane dus echt heel veel lounges en banken waren. Echt flauw.
Ons vliegtuig had toen ook nog eens vertraging, dus we vlogen uiteindelijk pas iets van 7.15. We waren helemaal moe en hadden niks gegeten, dus ik werd helemaal misselijk in het ziekenhuis. Ik was blij toen we in Sofia waren.
In Sofia was het direct al een stukje warmer. We zijn toen met de bus naar de binnenstad gereden en hebben bij een super de luxe 5 sterren hotel een kaart van de stad gevraagd. Het meisjes leek het niet raar te vinden en hielp ons heel uitgebreid en vertelde alles was ze wist over zaken die ons konden helpen. Ze vertelde zelfs waar we goedkoop konden overnachten, echt tof!
We zijn toen eerst op een terras gecrasht, dat bij het hotel hoorde. Daar even goed het kaartje bekeken en wat slaapadressen opgezocht. We hadden meteen eentje gezien die we wilden uitproberen, dus liepen we na het drinken richting het guesthouse (wat een hostel bleek).
Het zat dicht bij het centrum, ze hadden plek en wij waren allang blij. Er zat ook ontbijt bij, dus het was helemaal goed. Ik zei in Wenen nog tegen steef dat we in Bulgarije waarschijnlijk lekker geen Nederlanders meer zouden tegenkomen. Je raad het al, toen we de kamer binnenkwamen zagen we meteen appie hein tasjes bij de bedden staan, en nederlandse koppies omhoog staren. Gelukkig waren ze aardig en we konden makkelijk met ze praten, dus het maakte verder ook niet uit. Nadat we even ervaringen tot zo ver hadden uitgewisseld (zij gingen weer naar huis, wij begonnen net) zijn we gaan slapen om nog een beetje slaap te krijgen.
We waren vergeten de klok een uur vooruit te zetten, dus toen we dachten dat we om 17.00 uur wakker werden, was het al 18.00. We zijn toen eerst lekker door het park gaan lopen en ik heb een maiskolf gegeten (jammie!) wat echt super smaakte, als je pas voor het eerst wat eet om half 7 en het bijna 24 uur geleden is dat je voor het laatst hebt gegeten.
Daarna zijn we een beetje op zoek gegaan naar een restaurantje. Dat was nog een klus joh! Je zou denken dat in Sofia, de hoofdstad toch wel veel restaurantjes zouden zitten, maar dat viel tegen. Je moest goed zoeken, en dan was het vaak ook internationaal, westers of amerikaans eten, en wij wilden juist bulgaars! Uiteindelijk hebben we superlekker gegeten. Ik had een salade met feta kaas genomen, en je krijgt echt enorme hompen kaas in je salade, heeeeerlijk! De feta hier is anders dan de griekse. Hij is heel zacht van smaak.
Na het eten hebben we nog even ergens wat gedronken, maar we zaten zo te knikkebollen dat we vroeg naar bed zijn gegaan.
De volgende dag zijn we weer bijtijds opgestaan, want we waren van plan naar het Rila klooster te gaan, dat ergens afgelegen in de bergen ligt. Het was wel een eindje tippelen met de bus. We deden er 2 tot 2,5 uur over, maar dan had je wel een pauze van een half uur. Het was die dag echt stralend (en is tot nu toe niet veranderd, hooguit warmer geworden). Dus meteen in korte broek en topje geschoten, heerlijk, echt vakantiegevoel.
Uiteindelijk waren we dan bij het klooster. Het is echt een schitterend klooster, heel vrolijk en kleurrijk, met heel veel fresco's die allerlei bijbelverhalen uitbeelden. Centraal staat de kerk, waar je je kunt laten zegenen (er gaan ook heel veel pelgrims naar toe)en offers kunt brengen (bloemen, geld). Om de kerk heen zijn de verblijven van de monnikken. Het is niet meer in gebruik, maar je kunt er nog wel overnachten als je dat zou willen.
Om 15.00 uur zijn we weer met de bus terug gegaan. In de namiddag waren we weer terug in Sofia, waar we de mooie plekjes en de winkelstraten zijn gaan bekijken. Je hebt daar echt een prachtige ortodoxe kathedraal, met van die gouden koepels enzo. Lijkt een beetje op die kerken die je in Rusland hebt. Echt prachtig met de zon er op.
's Avonds hebben we echt heerlijk gegeten in een restaurantje waar we bij toeval tegenaan liepen. Het was daar heel druk, maar voornamelijk Bulgaren. Gelukkig hadden ze een engelse kaart, want van dat cyrillisch snap je echt niks! Ik had een gegrilde makreel besteld, en het was echt prachtig! Ik was zo hongerig dat ik hem al meteen had verslonden voordat ik op het idee kwam om een foto te maken. Die makreel koste me wel 3,40 leva, wat neerkomt op e1,70! En het was echt een heel sjiek en hip restaurant. Je gelooft soms echt je ogen niet.
Toen we 's avonds weer terug kwamen in het hostel, waren er twee nieuwe kamergenoten, Simon en Alfonso. Simon is Belgisch maar woont in Italie net als Alfonso, en samen studeren ze hier Bulgaars. We hebben even gepraat en zijn daarna gaan slapen. De volgende ochtend moesten we namelijk weer vroeg op om hiernaartoe te gaan (trein om 7.36)
We zijn vanochtend dus met de taxi naar het station gereden en hebben daar de trein naar Blagoevgrad genomen. We zijn nog afgezet door een of andere rotte Bulgaar, echt heel vervelend die dingen. Hij had een bordje op zijn shirt, waardoor wij dachten dat hij een of andere medewerker van het station was. Hij sprak ons aan en loodsde ons mee naar het goede loket en het goede perron. We zeiden al tegen elkaar dat hij wel verdacht behulpzaam was, maarja, wij zijn kennelijk nog erg goedgelovig. Toen we dus alle zaakjes geregeld hadden, hield hij dus zijn hand op. Even als vergelijking, ons treinkaartje voor 123km kostte 5,70 lev. Hij vroeg 6 lev voor zijn 'hulp'. Nou toen heb ik hem hard in zijn gezicht uitgelachen en ben weggelopen, maar hij bleef het proberen bij Stefan, die hem iets van 2 lev had gegeven, wat ik al meer dan genoeg vind (Bulgaren verdienen per maand gemiddeld 300lev=150 euro). Dat soort dingen vind ik dan echt een domper, maarja, het zal ons in ieder geval niet weer overkomen.
Nou, vannochtend zijn we in Blagoevgrad aangekomen, en we zijn er achter gekomen dat we deze vakantie iets meer ons best moeten doen, omdat er nergens vvv's zitten, zoals in Slowakije. En het cyrillisch maakt het ook niet makkelijker. Gelukkig kunnen en willen somige mensen je helpen, dus kom je er uiteindelijk altijd wel. Ons werd een goedkoop hotel aangeraden, en dat advies hebben we dan maar opgevolgd. En inderdaad, het hotel is echt fantastisch, gewoon simpel, maar wel schoon EN met airco! Super! En het is maar 7,50 euro pp per nacht. Kun je niet voor zonder zitten toch?
Nou, eindelijk waren we dan van die backpacks verlost na een hele vrgeefse wandeling door de stad en een zoektocht naar een tourist office, die ze dus niet bleken te hebben. Het is echt vet warm vandaag! Je voelt gewoon de haartjes op je voeten verschroeien als je in de zon loopt, zo warm!
We vinden deze stad al veel gezelliger en gemoedelijker dan Sofia, en de mensen zijn een stuk aardiger. Het maakt echt uit of je in de grote stad zit of niet.
We hebben heerlijk geluncht op een terras. Ik nam mijn favoriete shopska, wat een salade van komkommer, tomaat, paprika, uien en veel geitenkaas is, en steef een verrassingsmenu met eieren. Het bleek dat hij nog traditioneler had besteld dan ik. Hij had eieren met feta en bulgaarse yoghurt, en het was echt heel lekker! Ik had gisteren trouwens ook al de bulgaarse yoghurt geprobeerd, want die is echt zoooo lekker hier!
We hebben heerlijk geslenterd en gewinkeld maar niks gekocht haha, want we kunnen het niet allemaal meezeulen in onze backpack. Dat doen we wel op het eind van de vakantie.
's middags nog even een siesta gehouden, want we hebben nog niet alle slaap die we nodig hebben. En nu zitten we dus in dit cafe. We gaan zo een restaurantje uitzoeken. Er is hier, in tegenstelling tot Sofia, keuze genoeg. Ik heb maar zelden zoveel terrasjes bij elkaar gezien. Er zitten ook heel veel bars en clubs, dus vanavond wordt leuk!
Ik houd het voorlopig hierbij, ik heb denk ik inmiddels al aardig wat getypt. Ik eindig met een aantal bulgaarse dingen. Ik hoop dat jullie lekker gaan reageren! Heel veel liefs van ons uit het exotische bulgarije!

Typsch bulgaarse dingen:
- veel zwerfhonden en katten die meester zijn in zielige bekken trekken
- overlijdensadvertenties op bomen, in bushokjes of waar ze ze maar kwijt kunnen
- parkeren van auto's op de stoep, wandelen doe je midden op de weg
- geen vvv's in de steden
- heel veel verfwinkels
- cyrillische letters waar je geen kont van begrijpt
- koffie is duurder dan bier en wijn
- lada's en trabantjes
- verpauperde wijken waarvan er volgens mij soms echt sprake van instortingsgevaar is

Nou tot zover eventjes, ik kan nu zo snel niet meer iets bedenken.
Tot snel!
Liefs,
Mies en Steef

  • 15 Augustus 2007 - 14:38

    Leontine En John:

    Hey luitjes,
    Ik vind het echt heel leuk zoals jullie je verslag uit brengen. Heel anders dan Erik, die vertelt het hoognodige en verder moet je alles uit hem trekken. Maar wel soms erg grappig. Leuk al die wetenswaardigheden van Bulgarije. En dat het daar goedkoop was wist ik wel, maar zo ontzettend dat is echt bizar. Zo kun je wel erg leuk vakantie vieren, ook zo'n studentje (met een goed verdienende vriend). Ik zou zeggen geniet er maar goed van, en heerlijk die salade's, zou ook wel wat voor mij zijn. Nou heel veel plezier nog.

    Groetjes Leontine en John.

  • 15 Augustus 2007 - 17:57

    Oma John:

    Hallo Bulgarije !
    Gisterenavond uitgebreid gereageerd op jullie eerste verslag, maar om een of andere reden is daarmee blijkbaar iets misgegaan. Vandaag daarom een nieuwe poging.
    Heerlijk dat je weer zo uitgebreid en beeldend vertelt over al wat jullie zien en beleven, op die manier is het alsof ik (gelukkig ongezien!) mee mag reizen door een land dat ik totaal niet ken. Kun je ook foto's plaatsen zoals Erik dat doet vanuit Amerika, of zit dat er niet in?
    Zoals ik voor jullie vertrokken al heb laten weten ga ik weer al die prachtige verhalen printen en bundelen, zodat ik daarvan nog lang kan nagenieten.
    Nog heel veel mooie en zonnige dagen gewenst vanuit een grijs en regenachtig Rotjeknor, waar het morgen met enig geluk misschien zelfs wel 18 GRADEN kan worden. (Nou niet jaloers worden!)

    Liefs en groeten van Oma.


  • 16 Augustus 2007 - 19:22

    Erik:

    zo nou is het eindelijk mijn beurt om eens te mogen reageren ;-). het klinkt allemaal heel leuk daar in Bulgarije. ik zou er zelf ook wel eens naar toe willen gaan, want het is volgends mij totaal anders dan Nederland. ik denk dat het hier bij mij net zo warm is als bij jullie. alleen hier regent het regelmatig (tja moeson seizoen heh)ik denk dat ik dan toch echt jullie weer lekkerder vind. en dat het zo goed koop is is toch alleen maar mooi mee genomen ;-) want hier is het (naar mijn mening) nog steeds allemaal duur. vooral het drinken. nou ja ik ben niet zo goed in verhalen en / of teksten schrijven dus ik hou het hier bij.

    nou heel veel plezier

    groetjes Erik.

    P.S. we raken steeds verder van elkaar vandaan ;-).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bulgarije, Blagoevgrad

Bulgarije

Recente Reisverslagen:

30 Augustus 2007

Veliko Turnovo-Sliven-Burgas

26 Augustus 2007

Kalofer-Kazanlak-Triavna-Veliko Turnovo

24 Augustus 2007

Plovdiv-Kalofer

21 Augustus 2007

Sandansky-Bansko-Dobrinishte-Septemvri-Plovdiv

17 Augustus 2007

Blagoevgrad-Melnik-Sandansky
Stefan en Michelle

We zijn al ruim 7,5 jaar samen, en hebben het erg leuk samen. Omdat we van reizen en actief vakantie vieren houden hebben we besloten met de backpack op vakantie te gaan. Dit hebben we nu al drie keer gedaan. De eerste keer hebben we geinterrailt door Polen, Slowakije, Hongarije en Tsjechië. Drie jaar terug zijn we drie weken rondgetrokken door Slowakije, twee jaar terug was dat Bulgarije. Dit jaar wordt het Montenegro en een stukje Albanië! Misschien nog een randje Macedonië, ligt er aan waar we zin in hebben!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 82627

Voorgaande reizen:

14 Juli 2009 - 11 Augustus 2009

Montenegro en Albanië

10 Augustus 2007 - 02 September 2007

Bulgarije

13 Juli 2006 - 03 Augustus 2006

Slowakije

10 Juli 2005 - 11 Augustus 2005

Interrailen

Landen bezocht: